Jeg jobber nå i Kanvas, og all kurs virksomhet går via Kanvas kompetanse:
For bestilling send e‑post til kurs@kanvas.no eller ring Line Ellefsrud Fornes på mobil
99 51 25 52.
Digital praksis i barnehagen
Hva, hvordan og hvorfor.
Digitale redskaper kan være gode verktøy for å stimulere og inspirere barnas eget kreative uttrykk. Men det fordrer oppmerksomme voksene som kan bruke disse verktøyene hensiktsmessig. IKT i barnehagen skal være bruk av digitale verktøy i læringsprosesser og kreative uttrykk.
Det kan benyttes i alle fagområder som verktøy til dokumentering, lek og læring. IKT i barnehagen handler om å ta i bruk teknologi på en hensiktsmessig og lekende måte. I arbeidet med å gjøre dokumentasjonen pedagogisk blir det naturlig å ta i bruk digitale verktøy, både ovenfor personalgruppa og barna som aktive deltagere i sin hverdag i barnehagen.
Profesjonsfaglig digital kompetanse hos personalet er en forutsetning for å gi barna positive opplevelser i bruk av digitale verktøy i barnehagen. Digital dannelse starter med voksnes kompetanse.
Fra konsument til produsent- Digital lek i hverdagssituasjoner- Å se verdien i det digitale
Les mer om dette i Kreativ bruk av digitale verktøy, Darre, Kommuneforlaget
1. Kreativ bruk av digitale verktøy i barnehagen
a. Digitale fortellinger i barnehagen
Hvordan komme i gang, temabøker, barnas fortellinger, dokumentasjon og pedagogisk dokumentasjon. Apper og didaktiske opplegg
Barnas egne fortellinger, dokumentasjon fra hverdagen brukes pedagogisk.
Hvordan jobbe med digitale fortellinger, ulik tilnærmin og forskjellige verktøy.
Foto, tegning, animasjon, film og digitale bøker.
Foredrag/kurs/workshop
b. Barns språkutvikling – voksnes ansvar
Stimulerende språkmiljø, nye muligheter med digitale verktøy
Digitale redskaper kan være gode verktøy for å bidra til å stimulere og inspirere barnas språkutvikling. Det åpner opp for nye muligheter i målrettet språkarbeid og kreative uttrykk. Det fordrer oppmerksomme voksene som kan bruke IKT i pedagogiske prosesser. I barnehagen skal bruk av digitale verktøy handle om læringsprosesser og kreative uttrykk. Det kan benyttes i alle fagområder som verktøy i dokumentasjon, lek og læring. IKT i barnehagen handler om å ta i bruk teknologi på en hensiktsmessig og lekende måte. I arbeidet med å gjøre dokumentasjonen pedagogisk blir det naturlig å ta i bruk digitale verktøy. Digital kompetanse hos personalet er en forutsetning for å kunne innfri dette.
Digitale verktøy som skaper nye muligheter
Preposisjoner i praksis- Bevisstgjøring av begreper- Erfare kroppen i rommet- Se begrepene utenfor fysisk kontekst- Erfare ulike perspektiv
Språk-apper og bøker- Bakgrunn for samtaler- Bakgrunn for lek- Innsikt og erfaringer
Foredrag/kurs/workshop
2. Dokumentasjon og pedagogisk dokumentasjon
a. Bildebruk og personvern- hensiktsmessig bruk og etiske problemstillinger
Stadig flere barnehager tar i bruk sosiale medier som Facebook, Instagram og Twitter o.l som kommunikasjonsplattform. Det blir derfor viktig å reflektere grundig over potensielle etiske problemstillinger i forkant. Det er mange voksne som bruker disse plattformene privat, så terskelen kan synes lavere. Likevel er det viktig å huske at begeistring og engasjement gir energi og glede, men kan også være kilde til bevisstløs tilnærming, om det går for fort i svingene.
- Barnehageansatte må ha et bevisst forhold til all aktivitet i og fra barnehagen!
- Barnehagen må ha kontroll over kommunikasjonen med sine samarbeidspartnere, herunder dialogen med foreldrene!
Les mer om dette i Blogg som pedagogisk verktøy, Darre, Kommuneforlaget.
Foredragene kan tilpasses, det kan være alt fra 1 time til tre timer. Med utgangspunkt i pedagogiske og etiske prosesser rundt digitale verktøy og sosiale medier (IKT) i barnehagen. Dette konkretiseres gjennom praksisfortellinger, hvordan man kan jobbe med IKT og fagområdene uten at IKT og digitale verktøy er målet i seg selv. Hvordan arbeidet kan knyttes opp til Rammeplanenes syv fagområder
Digitale verktøy og sosiale medier er en del av det samfunnet vi lever i og den virkeligheten barna vokser opp i. Hvordan vi i barnehagen kan bidra til at ansatte, foreldre og barna får kunnskap, holdninger og ferdigheter knyttet til digitale verktøy er derfor av stor betydning.
b. Barnehagen i sosiale medier
Blogg som pedagogisk verktøy, dokumentasjon og definisjonsmakt. Hensiktsmessig bildebruk.
- Blogg for å synliggjøre barnehagens praksis — Rammeplanen praktisk dokumentert
- Digitalt arkivskap
- Dynamisk galleri
- Etikk og personvern
- Bilder som viser faglig fokus
- Bildebruk og dokumentasjon
- Hensiktsmessig nettpublisering
- Definisjonsmakt og forholdsregler
- Foreldre – en variert gruppe
- Kontroll over eget innhold
- Barnehagen i sosiale medier