Barneinitiert tilnærming øker den varige læringen. Barnas engasjement blir møtt, sett og tatt på alvor. De lærer seg å oppsøke, undre seg og eksperimentere. Dette er viktige erfaringer i den livslange læringen. Fremgangen kan bremses av instrumentelle læringsmål. Når formaliserte læringsopplevelser blir innført for tidlig for barnets utviklingsnivå, kan det bidra til å bremse barnets livslange læring.
Den norske barnehage har i stor grad gått bort fra bruk av forhåndsdefinerte læringsmodeller, det er det en grunn til. I dette innlegget argumenteres det utelukkende for læring og læring i et langtidsperspektiv, ikke barnehagens innhold i helhet. Barna lærer i barnehagen, de lærer i lek og med utgangspunkt i konkrete ønsker i barnegruppa.
Barnehagene i dag har i stor grad fokus på hva barna er opptatt av, hva interesserer dem og hvordan kan vi som voksne bidra når vi engasjere oss i den interessen. Interessen kan også starte hos oss voksne ved at vi engasjerer oss noe og det smitter. Det er et stort gap mellom å ønske at barna skal lære og det å innføre læringsmål.
Jeg mener det er feil fokus å få barnehagen til å se til skolens tilnærming med læringsmål, kartlegging og testing. Det burde vært motsatt. I undersøkelsen “Moving up the Grades: Relationship between Preschool Model and Later School Success” fra 2002 tar de denne problematikken for seg (http://ecrp.uiuc.edu/v4n1/marcon.html).
“Their progress may have been slowed by overly academic preschool experiences that introduced formalized learning experiences too early for most children’s developmental status.”
Enkelte utviser et foreldet syn på læring når de nå forsøker å sette fokus på læring i barnehagen gjennom innføring av kunnskapsmål. Et slikt syn på læring kan slå tilbake når barna blir eldre og er pålagt å tenke mer selvstendig og ta på seg større ansvar for sin egen læringsprosess.
Jeg tillater meg å spørre, er det greit at politikere og aktører med økonomisk bakgrunn setter dagsorden for barnehagens pedagogiske tilnærming?
Flott at folk engasjerer seg, strålende at de vektlegger barnehagens viktighet. Fokuset derimot bør være barnehagens økonomiske vilkår slik at barnehageansatte kan utøve hensiktsmessig tilnærming i sitt arbeid.
Mer om barnehagens innhold i blogginnlegget. “Barnehagen er mer enn lek, men leken er vesentlig”.
Trackback/Tilbaketråkk