Pedagogiseres, eller “for” pedagogisk- hva er det?
Primært opptatt av å se og skvise inn forhåndsdefinerte læringsmål i barnas lek, er etter mitt skjønn det motsatt av pedagogisk. Jeg skulle ønske at man tok opp begrepet til vurdering. Det brukes hver gang noen skal mene noe om de voksenes feil fokus i barnehagen. På grunn av språkbruken tillegger vi en hel profesjon intensjoner som ikke nødvendigvis samsvarer med yrkesutøverens praksis. Er det greit?
Personlig er jeg lei av at man misbruker pedagogikk som begrep. Med det mener jeg at pedagogikk ofte defineres primært som å se etter og bidra til den instrumentelle læringen og at vi voksen i barnehagen blir “for” pedagogiske. Å gå inn og ta over og ødelegge flyten i barnas lek for å løfte frem noen læringspoenger, er det motsatte av å være pedagogisk. Det kan ødelegge leken, det kan forringe opplevelsen, strukturen og framdriften til barna. En slik tilnærming handler om å være instrumentell og primært opptatt av forhåndsdefinerte læringsmål, i mine øyne ødelegger det god pedagogisk praksis.