På en festkonferanse til ære for Nina Bølgan redegjorde Margrethe Jernes fra UiS om viktigheten av kritisk tenkning rundt bruken av digitale verktøy i barnehagen. Hun har i sin doktorgradsavhandling skrevet om interaksjoner i digitale kontekster. Mari Ann Letnes skriver også doktorgradsavhandling basert på forskning i barnehagen. I sitt innlegg om danning i barnehagen var hun inne på den proksimale sone og gledene og læringen ved å skape med digitale verktøy.
Videre redegjorde Ida Margrethe Knutsen ved HiB om prosessen det har vært å få IKT på dagsorden, og Nina Bølgan sin viktige rolle i dette arbeidet. Pedagogisk leder Anne-Lise Drægni og assistent Unni Torill Fossum fra bydel Alna har samarbeidet med Nina i prosjekt om IKT i barnehagen. De redegjorde også for Ninas viktige rolle i arbeidet med implementering av IKT i deres barnehage. Videre løftet de også frem viktigheten av refleksjon rundt bruken av teknologi. Tove Lafton sitt innlegg var om digitale praksiser i barnehagelærerutdanningen, utfordringer og muligheter. Tove har en artikkel om sitt arbeid på idunn.no.
Alle disse foredragene var en hyllest til Nina Bølgans arbeid gjennom flere tiår, hun har påvirket mange.
Nina som primus motor
Nina er høyt verdsatt, det kom tydelig frem under festlunsjen i forkant av konferansen. Kolleger og samarbeidspartnere tegnet et bilde av en faglig sterk dame, raus, varm, tydelig og målrettet. Nina har utrettet utrolig mye, hun har vært og er en institusjon av fagkunnskap og kapasitet. Barbro Hardersen fra Senteret for IKT i utdanningen hadde en fantastisk presentasjon. Dynamisk og “psaudo-digital” i sin form men med analoge materialer/verktøy. Det involverte metervis med papir, begrepet primus motor, historisk opphav og definisjonen = Gud. Barn fra Myrertoppen barnehage delte av sine refleksjoner rundt “Hva er Gud” og “hva gjør Gud”
Nina Bølgan er en inspirator og ett forbilde, det har hun vært for mange. Hun har startet, fulgt opp og vært med i prosesser og prosjekter om IKT i barnehagen på flere nivåer. Det ble fremhevet at hun har arbeid regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Hun har arbeidet i utdanningen av nye førskolelærere og i forskning.
Samla fikk det hele meg til å tenke på en situasjon i 2010 hvor en av to-treåringene i barnehagen ville prøve noe selv, men han ville også ha hjelp for å mestre det.
Hjelpe sammen, klare sammen
”Hjelpe sammen” sa to-treåringen da han ønsket å klare mest selv men trengte litt hjelp. Det ble så til ”klare sammen”. For han klarte det med bare litt hjelp.
Nina har, som tidligere nevnt, arbeidet i motbakke med motvind midt i fleisen i flere tiår. Men heldigvis har det også vært mennesker som to-treåringen nevnt ovenfor. Mennesker som ønsker og vil noe, men trenger litt støtte.
Denne lille situasjonen genererte dette bilde av Nina Bølgan som et støttende stillas. En som bidrar til at barnehagefolk kommer i den proksimale sonen.
Det bilde satt i kontekst med den proksimale sone, digital danning og kritisk blikk på teknologi i barnehagen skapte et behov for å si noe enkelt og konkret fra mitt arbeid i praksisfeltet. Jeg opplever ofte kritiske røster rundt digitale verktøy i barnehagen men også tidvis en ukritisk hallelujastemning. Særlig rundt iPad.
Verktøy i pedagogisk praksis
Det handler ikke om verktøyene, det handler om hva vi kan oppnå med dem og bruke dem til. Det har blitt mitt mantra de siste årene. ”Bevisstløs tilnærming til pedagogisk praksis er ugreit enten det er digitale verktøy involvert eller ikke. IKT og digitale verktøy kan brukes kreativt og i lek, og det kan være fantastiske verktøy for læring og i spesialpedagogisk sammenheng”.
Sitatet over er hentet fra et intervju Barnehage.no gjorde med meg i etterkant av at psykologspesialist Bente Arntzen var blitt intervjuet om nettbrett i barnehagen.
Hva nå?
Tittlen på dagens konferanse avsluttes med, hva nå? Arbeid i barnehagen handler i stor grad om etikk og refleksjon. Digital praksis er en del av pedagogisk praksis, men som Mari Ann Letnes så treffende sa under NKUL “Så lenge det fremdeles stilles spørsmål som hva skal vi med IKT i barnehagen, trenger vi begreper som digital danning”. IKT er flere verktøy i verktøykassa vår, hverken mer eller mindre. Det skal integreres, ikke være et eget området. Det skal barnehagefolk jobbe for nå.