Min erfaring er at når mennesker formulerer seg skriftlig, blir innholdet annerledes, enn når vi snakker sammen ansikt til ansikt Vi har også opplevd at det som var ment som en nøytral beskjed, kan oppfattes annerledes av mottageren, fordi ansiktsuttrykk og kroppspråk er fraværende. Sosiale medier kan være en fin kanal til å kommunisere ut pedagogisk praksis og barnehagens innhold. Men slik jeg ser det, er ikke sosiale medier som Facebook, Twitter og Instagram egnet som kanal til dialog mellom hjem og barnehage, selv om de tekniske mulighetene er der. Selv et mer gammeldags kommunikasjonsmiddel som e‑post, er ikke alltid spesielt godt egent til dette.
Kommunikasjon er utfordrende, om man har lik oppfatting før, underveis og i etterkant av dialog er ofte uvisst. Det kan også være veldig tidkrevende, særlig om det er noen små misforståelser underveis, det er ikke et ukjent fenomen. Dialogen kan være på et grunnlag hvor partene ikke har felles forståelse i bunn.
Barnehageansatte kommer jevnlig i situasjoner hvor vi må bruke mer tid på enkelte situasjoner i kommunikasjon med foreldre enn antatt. Denne kommunikasjonen er viktig. En del kommunikasjon er også av mer krevende karakter som tar tid vekk fra barnegruppa. Åpner vi opp for dialog i sosiale medier kan det øke denne utfordringen.
Facebook er en fantastisk kanal til å dele barnehagens innhold og profesjonsfaglige kopetanse. Når mange av oss vi kommuniserer ut innhold løfter vi vår egen profesjon og virksomhet.
Kommunikasjon som kompliserer
Det kommer flere og flere barnehager på Facebook, Twitter og i andre sosiale medier. Jeg jobber selv i Myrertoppen barnehage som er på Facebook og Twitter. Bloggen til Myrertoppen barnehage er koblet opp til disse slik at de som er interessert kan få melding om nye blogginnlegg inn i feeden sin.
Det er flere hensyn å ta enn bildebruk om barnehagen oppretter Facebook profil. Jeg har registrert at det pågår en debatt om barnehager bør komme seg på Facebook. Slik jeg ser det må det handle om at det må skje på barnehagen og de ansatte sine egne premisser. Ingen barnehager har råd til å prøve å feile for å lære seg å bruke sosiale medier, prisen er for høy. Man kaster seg ikke ut i sosiale medier fra barnehagen fordi andre mener det er viktig.
Facebook kan være en fin kanal til å kommunisere ut pedagogisk praksis og barnehagens innhold. Men slik jeg ser det er det ikke nødvendigvis slik at sosiale medier skal brukes for dialog når det kommer til kommunikasjon mellom hjem og barnehage, selv om muligheten er der.
Vi beveger oss i et landskap vi ikke har oversikt over, vi kan ikke forutse hvordan bruken og tilnærmingen blir. Det eneste vi har kontroll over når det kommer til sosiale medier er hvordan vi selv velger å bruke det.
Barnehagen kan ikke kreve at foreldre er på Facebook, så å ha dette som dialog og primær informasjonskanal kan bli særdeles ugreit. Hva da med dem som velger dette bort av ulike årsaker.
Hva med foreldre som må velge bort å være på Facebook p.g.a hemmelig adresse? Skal de misse ut av informasjon fordi barnehagen har lagt seg på en linje hvor Facebook er hovedkanalen for informasjon?
Dialogen kan være styrt av følelser, det handler om folk sine barn og barn er et følsomt felt. Praktiske opplysninger og tilbakemeldinger er ikke alltid nøytrale beskjeder når det handler om barn.
Hva i stygge barnefordelingssaker eller barnevernssaker? Om barnehagen har etablert en kultur for dialog via Facebook er sjansen større for at dere kan miste kontroll over dette og de åpne kanalene misbrukes.
Om barnehagen er på Facebook, vær tydelig med foreldrene om hvorfor dere er der og hva dere forventer av dem.
Om dere åpner for dialog, hvem skal moderere? Hvem skal ha ansvar? Hva kan stå, hva bør slettes? Hvordan påvirker dette personalet? Hvordan påvirker det samarbeidet mellom foreldrene og personalet? Hva legger folk i det de skriver?
Plutselig er man i et dilemma fordi folk ikke legger det samme i måten å kommunisere på, ting blir tolket forskjellig og man har åpnet opp for en kanal som kan øke menger av misforståelser og dermed skade samspillet og samarbeidet.
Det er viktig å være tydelig med foreldrene at dialog om barna, barnegruppa, arbeidsmåter, praktiske saker skal foregå i barnehagen. Bruk gjerne Facebook som et nyttig verktøy for å kommunisere UT barnehagens innhold eventuelt praktiske forhold, men ikke som hovedsted og ei heller for dialog.
Ønsker barnehagen å være på Facebook, må barnehagen også forholde seg til bilder og hvordan de bør presenteres på nett. Selv om bildene falle inn under det lovlige, med tanke på personvernloven og tillatelse fra foreldre, vil jeg også i denne sammenheng anbefale å anonymisere bildene med tanke på hva dere ikke vet.
Mer om barnehageblogging og etikk HER og Dokumentasjon og definisjonsmakt HER
•Er alle foreldre representert på Facebook / Twitter mv. (begge foreldre om de er skilt)?
•Skal vi åpne for kommunikasjon og dialog via sosiale medier, og hva legger vi i begrepene?
•Om vi åpner for dialog – hvem som skal ha ansvaret for å moderere? Hva kan stå? Hva bør slettes?
•Hvem skal svare på kommentarer? Hvor raskt?
•Hvordan påvirker slik dialog personalet?
•Hvordan kan dette påvirke det samarbeidet mellom foreldrene og personalet?
•Når blir ufarlige beskjeder kompliserte dialoger, og hva kan bidra til å komplisere bildet ytterligere?
•Hva bidrar til gode prosesser i dialogen med foreldrene?
•Hvem eier innholdet vi legger ut i kommersielle kanaler, og kan det misbrukes?
•Hvordan stiller vi oss til reklame i kanalene?
•Har vi kontroll på personifisering av barn og voksne?
Trackback/Tilbaketråkk