I januar 2012 kom Kamille Mor og Barn ut med artikkel fra vårt arbeid i Myrertoppen barnehage, de hadde en fin artikkel om barn og nettbrett. Midtveis i januar kom det noen fra riksdekkende TV for å se hvordan vi holdt på med nettbrett.
Den saken ble stoppet da vi bl. a hadde ulikt syn på hva som var grei fremstilling av barna.
Pressen i barnehagen
Vi har åpnet barnehagen for mediene ved flere anledninger, både riksdekkende som Aftenposten og Dagens Næringsliv, Aften Aften og Nordre Aker budstikke og div fagblader som Barnehage.no og Glade barn. Vi har blitt referert til i blogger, ringt til og mailet til av både studenter, barnehagefolk og andre fagfolk.
Det har vært stor interesserte rundt arbeidet vårt med barn og IKT og barnehageblogging, det har vært veldig gøy men også krevende.
Arbeidet i barnehagen
Arbeidet med kreativ bruk av digitale verktøy er ikke så komplisert, men noen må ta ansvaret og barnehagen bør sette av noe ekstra tid til det i oppstarten.
For det tar tid det vi har gjort, men vi var først ut dermed har mye tid også gått til å håndtere henvendelser i tillegg til å finne ut, prøve, gjøre og dele. Men det må ikke ta mye tid, start i det små og gå skrittene i det tempo som passer dere.
Det er bare (?) å sette i gang med en aktivitet, teste ut og lære, gå videre til neste. Så vise til de andre, skape interesse og så vil flere lære. Litt som med dataspill, man må fikse ett brett så kan man gå videre til neste og neste. Så bygges det både ferdigheter, kompetanse og interesse.
Vi har skapt dette sammen, alle har hatt en viktig rolle. For om noen starter med noe nytt, så må nødvendigvis noen andre fortsette med det andre.
Myrertoppen har nå vist fram i mange kanaler hvordan digitale verktøy kan brukes kreativt og håper de som er interesserte har fått det med seg. Dette er bare en del av manfoldet og virksomheten i Myrertoppen barnehage.
Vi har desverre ikke kapasitet til å ta i mot førskolelærerstudenter, andre studenter, barnehageansatte fra andre barnehager på nåværende tidspunkt, men kanskje en gang i fremtiden. Mange av forespørslene vi får omhandler hvordan vi bruker digitale verktøy, det ligger mye konkrete blogginnlegg på det HER (IKT) og HER (iPad)
Ønsker dere mer overordnet informasjon og metaperspektiv på barnehageblogging og digitale verktøy se HER.
Om IKT i barnehagen har vi skrevet HER og introduksjon til bloggen finner dere HER.
Det er veldig artig at det er så stor interesse der ute for vår virksomhet, men det har vist seg også å bli en tidvis krevende affere. Så til de av dere som er interesserte og vil vite mer så kommer det innlegg fra Myrertoppen barnehage på Klikk der Oslo, Klikk der Ålesund og Barnehage 2012. Utgangspunktet er i disse innleggene hentet fra konkrete erfaringer gjort rundt bruk av digitale verktøy og blogg med barn og voksne i Myrertoppen barnehage. Digitale verktøy og Rammeplanen, digitale verktøy og kreativ lek, etikk og refleksjon rundt bruken og tilnærmingen til digitale verktøy, spill og publiseringsverktøyet blogg. Spill har egenverdi men det kan også være kilde til læring og utgangspunkt i arbeid med sosial kompetanse. Det ene utelukker ikke det andre og vi må holde refleksjonsnivået høyt uansett hva vi driver med i barnehagen, det gjelder også når vi driver med IKT. Digital danning er et begrep som gjør seg mer og mer gjeldene både for barna og de voksne.
Fokuset vårt når vi tar i bruk digitale verktøy som f.eks. iPad med barna i barnehagen har vært og vil fortsette å være å bruke det kreativt og som en del av mangfoldet i barnehagen. Spill er en del av denne virksomheten, spill har egenverdi men det handler om kvalitet og tilnærming. Det skal vi ha et bevisst forhold til i barnehagen. Mer om det HER
Barnehagen bruker iPad som en del av virksomheten, men vi bruker også digitale verktøy som GPS, kamera og datamaskin. iPad er et fantastisk verktøy, men det avhenger selvsagt av hva slags applikasjoner vi har tilgjengelig og der oppfordrer jeg flere utviklere til å ta barnas egen kreativitet på alvor.
I kreative prosesser kan barna lære enormt mye og de får stor mulighet til å lærer på egne premisser. I mange av dagens applikasjoner har voksne på forhånd definert hva barna skal lære og det kan nok styre den voksne veldig i forhold til hvordan applikasjoner lages. Jeg vil heve at hvis man har større fokus på det kreative fremfor forhånds definert læringsmål, så vil barna få større utbytte.
Hvem som lærer hva kan man ikke vite på forhånd da mennesker lærer på ulike måter. Men selvsagt bør vi ha noen intensjoner og målsettinger i barnehagen, men når applikasjoner for barn skal utvikles bør også den kreative siden trekkes inn i større grad.
Får barna delta selv, være skapende og forskende åpnes det nye muligheter og vi oppnår et annet nivå av læring. Voksenrollen blir veldig viktig i disse prosessene, enten vi bruker digitale verktøy eller ikke.
Vi skal legge til rette for å støtte og veilede barna i dette, også når vi tar i bruk digitale verktøy. Derfor er det viktig for oss at vi har gode verktøy og at vi stadig får mulighet til å oppgradere og tilegne oss ny kunnskap i tillegg til å leke og eksperimentere sammen med barna.