Kreativitet ekspert Sir Ken Robinson utfordrer hvordan vi ser på utdanningen av våre barn. Han ønsker en endring i hvordan vi ser på barn og læring og mener at det utdanningssystemet vi har eliminerer kreativ tekning, samarbeid rundt ideer og nyskaping. Slik jeg forstår Sir Ken Robinson mener han at utdanningssystemet stigmatiserer. I alle samfunn over hele verden bygges utdanningssystemet rundt de tradisjonelle fagdisiplinene i stede for å se verdien av helhet, kombinere fag og hylle ulikheter.
De første fagene som ryker når penger skal spares er de kreative og fysiske. Det er stigmatiserende for aktive barn, barn som tenker best i bevegelse og at hevder at vi som mennesker frarøves mangfold og i stede formes i et visst tankesett som hemmer kreativitet. Han vektlegger viktigheten av at ulike kvaliteter og egenskaper har sin verdi og kroppen er like viktig som hode.
Sir Ken Robinson spøker med at i hans eget miljø og andre intellektuelle miljøer sees kroppen nærmest som et framkomstmiddel for hode. Slik at hodet kommer seg på møter. Han er humoristisk og underholdene, inspirerende og tankevekkende. Videre løfter han frem de ulike yrker som finnes, nødvendigheten av både fysisk og kreativt arbeid og den urettmessige plassen folk i “tenkende” stillinger har fått fremfor andre jobber.
Jeg blir så inspirert av Sir Ken Robinson og tenker at alle som jobber med barn og unge bør se et han sine opptrender på Ted. Ted startet som en konferanse og er nå et nettfenomen. Her kan du sinne innlegg som omhandler utrolig mange forskjellige emner. Mange av dem er utrolig inspirerende.
Sir Ken Robinson: