I Myrertoppen barenehage har jeg innført kreativ bruk av iPad med barn i 3–6års alderen, dette har jeg redgjort for på barnehagebloggen vår. Vi bruker iPad på fler måter, men kreativ bruk har vært hovedfokuset. Foreløpig har de eldste hatt hovedfokuset men det er ingen grunn til at ikke de yngere barna også kan holde på med dette. Men det lønner seg å etablere praksis et sted først.
Da Senteret for IKT i utdanningen hadde et frokostmøte med ulike aktører og interesser representert sist torsdag var jeg invitert inn for å vise fram deler av vår virksomhet. Senteret for IKT i utdannngen har tidligere vist stor interese for vår virksomhet. De har blogget om oss i forbindelse med mitt innlegg på Filmfestivalen i Haugesund og de har også blogget om oss i etterkant av et intervju Aftenposten.
Jeg opplever en voldsom interesse rund det arbeidet jeg har initiert i Myrertoppen barnehage og det arbeidet vi i barnehagen som team har igangsatt. Det er veldig artig at så mange synes dette er spennende. Mitt tips til dere som har tatt kontakt for studiebesøk, er å bruke tiden dere ville satt av, til å utforske og prøve teknologi og nettbrett sammen med ungene i stede. Det er mer matnyttig bruk av tiden slik jeg ser det. De studenter som tar kontakt for å få informasjon om hvordan vi jobber så er det bare å titte gjennom bloggen vår. Jeg deler veldig mye av det vi gjør vedrørende iPad og IKT der. Begrunnelser og faglige betraktninger finner dere også. Jeg har hatt litt ulike tilnærminger men det jeg syns er mest vellykket praksis er når vi jobber med digitale verktøy som videreføring av prosjekter vi allerede holder på med. Det blir en ny måte å nærme seg det ungene er opptatt av og holder på med:
•Jeg så på basens praksis og hvordan vi kunne videreføre den og de prosessene barna var i, med digitale verktøy.
•Prosjektene fikk en dimensjon hvor vi formidlet og delte de prosessene vi var i på en helt ny måte.
•Dette mener jeg er en viktig del av den digitale danningen som gjør seg mer og mer gjeldene i vårt moderne samfunn.
Så for meg har det til nå handlet om kreativ bruk, skaperglede og utforsking sammen med ungene. Vi prøve oss frem det er ingen fasit. Vi gjør felles erfaringer og skaper felles læring. En del er intuitivt, men barna trenger også voksne som har testet ut og følger opp. En del kreative prosesser er veldig skjøre og krever nærmest ”en til en”. Mens når barna spiller eller driver med tall/bildelotto/former etc kan de fint være minst fem unger på en iPad.
Vi har lekt oss fram til ulike måter å ta verktøyet i bruk og jeg som voksen har brukt mye tid på å finne gode applikasjoner til formålet.
Når det kommer til applikasjoner for barn på iPad så er det et hav å velger i, både gratis applikasjoner og applikasjoner som koster penger. Konklusjonen så langt er at lite av kvalitet er gratis, men noen perler finnes innimellom.
De gode applikasjonene koster som regel penger, men applikasjoner for iPad og iPhone koster overraskende lite sett i lys av hva mer fysisk type spill, oppslagsværk, bøker ol koster. Men kostnaden drar allikevel på seg om man kjøper uten å bedrive litt undersøkelser i forkant.
Hei,
Ville bare tipse om en genial norsk iPad-app som min datter på fem elsker: Bogga Alfabet. (http://itunes.apple.com/no/app/bogga-alfabet-norsk/id525216267)
Poenget er å tegne, lytte til og repetere bokstaver som forvandles til kjøleskapsmagneter som man kan stokke sammen til enkle ord og ta bilde av.
Gøy og lærerik, og med et imponerende bra brukergrensesnitt for barn 🙂