IKT i barnehagen skal dreie seg om en naturlig del av hverdagen til barn og voksne. Digitale redskaper kan være gode verktøy for å stimulere og inspirere barnas eget kreative uttrykk. Men det fordrer oppmerksomme voksene som kan bruke disse verktøyene hensiktsmessig. IKT i barnehagen skal være bruk av digitale verktøy i læringsprosesser og kreative uttrykk, ikke passiv konsumering.
Det skal benyttes i alle fagområder som verktøy til dokumentering, lek og læring. IKT er ikke noe vi holder på med en halvtime en gang i uka. Men om vi tar i bruk et konkret digitalt verktøy i et prosjekt som tar en halvtime en gang i uka blir noe ganske annet. IKT i barnehagen handler om å ta i bruk teknologi på en hensiktsmessig og lekende måte. I vårt arbeid med å gjøre dokumentasjonen pedagogisk blir det naturlig å ta i bruk digitale verktøy, både ovenfor personalgruppa og barna som aktive deltagere i sin hverdag i barnehagen.
Digital kompetanse hos personalet er en forutsetning for å gi barna positive opplevelser i bruk av digitale verktøy i barnehagen. Men alle trenger ikke kunne alt. Personalgruppa må utfylle hverandre; vi må akseptere ulike kunnskaps og interesseområder og verdsette disse likt. Men vi kan kreve et minimum av basens personale for å møte de retningslinjer vi har i forhold til Rammeplanen og de mål basen har definert for seg selv sammen med IKT ansvarlig.
Hva: Virksomhetsplanen skal følge barnehagens femårsplan med vektlegging på naturlig progresjon. IKT i barnehagen vil være differensiert fra base til base og i samsvar med basens rammefaktorer. Rammefaktorene vil endres etter hvert som vi kommer i gang da det også vil investeres i mer utstyr. Helt konkret ønsker jeg å innføre “Datakortet” for de eldste. Innholde i “Datakortet vil bl.a inneholde øvelser i basis aktiviteter på en datamaskin.
IKT i barnehagen er bl.a bruk av digitale verktøy som pc, kamera, skanner, iPad, smarttelefoner og på sikt kanskje smartboard. Det gjelder også programvare til datamaskinene som IKT ansvarlige i samspill med basen finner adekvat til basens barn.
Hvordan: Vi er i oppstarten, på sikt skal vi utvide vår felles kunnskapsbase i tillegg til at barnehagen skal satse på et IKT team som skal være ansvarlig for å innhente ny og relevant kunnskap for de ulike alderstrinnene og gi personale opplæring i de digitale verktøy og programmer som basen mener de kan ha nytte og glede av.
Jobbe med:
- Definere hvem som trenger og ønsker opplæring innenfor bruk av digitale verktøy.
- Hva må til for at kompetanseutviklingen kan nå flest mulig og hvordan vi på best mulig måte kan lære av hverandre
Hvorfor: Digitale verktøy kan gi ny dimensjon til prosesser barna allerede er i, de kan skape oppmerksomhet og tilstedeværelse hos barn som har konsentrasjonsvansker. Digitale verktøy kan bidra til mestring hos barn som ofte føler at de ikke mestrer. Det blir kort vei å finne sammen ut av ting vi lurer på, men det fordrer utstyr som er tilgjengelig og kjapt. Digitale verktøy gir rom for kreativ utfoldelse på nye måter og videreutvikling av de tradisjonelle. Barna bør møte digitale verktøy av ulike grunner, en av dem er at barnehagen skal være sosialt utjevnende.
Digital kompetanse er i skolen definert som den femte basisferdighet og det må barnehagene ta på alvor. Ikt og bruken av digitale verktøy kan og sees på som nok et av barnas mange språk.
I Myrertoppen barnehage hvor jeg jobber ønsker jeg at barna skal forholde seg til digitale verktøy som produsenter, ikke bare som konsumenter.
Det betyr, de skal være med å skape utrykk gjennom digitale verktøy ikke bare konsumere ferdig produserte spill og medieinntrykk.
Bruken av digitale verktøy i dokumentasjon kan bidra til at barna får økt forståelse for hva andre barn har holdt på med. Når vi bruker IKT for å presentere deler av aktiviteter som har pågått i andre grupper synliggjør vi vår pedagogiske praksis og barnas prosess, og det kan være et berikende tilskudd i tillegg til de konkrete resultatene som kommer ut av ulike prosjektene som foregår i en barnehage. Dokumentasjonen kan også virke samlende og oppsummenrende for barn, foreldre og personalet når de ulike aktivitetene settes i sammenheng med hverandre.