Vi tok i bruk applikasjonen “Birds of Northern Europe” i barnahagen tidligere i høst, til glede for barna i barnehagen. Jeg har brukt den med smågrupper i ulike situasjoner gjennom hele høsten, på fredagen tok jeg den i bruk til en liten morgensamling hvor vi vasker hender og forbereder oss til felles frokost. Det startet med en oppfordring fra meg om noen husket noen av de fuglen vi hadde sett og hørt på tur, som vi har funnet mer om på iPaden i andre situasjoner. Mens barna gikk gjennom de fuglene vi hadde sett og hørt, kom et barn og hennes mor inn. Hun nevnte fuglen “stillits” en fugle vi ikke hadde hverken hørt om eller sett. Men fler av arten hadde tatt bolig i deres hage som ligger rett ved barnehagen.
Så da gikk vi rett opp i søkerfeltet til applikasjonen “birds of Norhern Europe for å se om Stillits var å finne. Og det var den…
Vi på bilder av den flotte fuglen, hørte stillitsens sangen og kallerop. Deretter fant vi ut av vi skulle se etter den da vi gikk ut for å leke og stå på ski etter frokost.
IPaden er et utrolig flott digitalt verktøy i barnehagen på så mange måter. Når det kommer til å finne ut av ting som dukker opp plutselig, sammen med barna mens de er interessert og i en kontekst de selv er med på å forme, er iPaden til en unik informasjoneenhet. Det betyr selvsagt ikke at vi ikke sitter og undrer oss og lar barna komme med sine innspill, tolkninger og forslag. Det ene utelukker ikke det andre.