Fra konsument til produsent, bruk av iPad i barnehagen
Barnet annonserte at han skulle skrive en symfoni, og trengte en bok til å skrive den i. Han fikk papir, plastmapper og perm. Da han var ferdig med å skrive mange sider med noter fikk han utføre og spille den inn med Garageband, vise og fremføre i samling
For eller i mot er alltid kjedelig når man kan praktisere ja takk, begge deler. Kombinasjoner skaper flere muligheter. Synergieffekter viser seg og man erfarer nye bruksområder etterhvert som kompetansen innenfor ulike felt øker.
Selvsagt genererer ikke “ja takk, begge deler”, flere timer i løpet av en barnehagehverdag men innholdet i barnehagen handler om en tilnærming innen for en tidsrammen på ca 7,5 timer om dagen, fem dager i uka, elleve måneder i året, fra barnet er ett til barnet skal starte på skolen.
Altså, vi har relativt mye tid å ta av. Tid som skal fylles med meningsfult og relevant innhold. Leken og barnas nysgjerrighet står sentralt. Tiden ute og inne brukes variert. Barna skal møte mangfold og ulike erfaringer. Les mer om hva vi legger i profesjonsfaglig digital kompetanse i prosjektet jeg leder for Norlandia barnehagene
Linker inn til praksiseksempler som etter min definisjon, er hensiktsmessig bruk av IKT i barnehagen:
Barn og språk. Inspirasjon, lek, forteller og-skapeglede. Digitale fortellinger, se eks HER
Tema HUS, oppsummering 2013. Vi bygger digitale hus 2013 og 2014
Innholdet i ett barnehageår for 4–6åringer, komprimert til en utstilling. Turer i skog og mark, nærmilø og ekskusjoner se HER
Se også bloggen Barn og digitale verktøy og Vår digitale hverdag i Kirketunet barnehage
Trackback/Tilbaketråkk