Digitale verktøy bør ha plass i pedagogiske virksomheter som barnehage og skole. Det er ikke synonymt med at jeg er bekymret for barnehagebarn og deres plass i et teknologisk orientert arbeidsliv. Teknologien er utviklingen, det er også vi mennesker.
Jeg har fått et par henvendelser ang barn og digital kompetanse, en av dem i kjølevannet av artikkelen til Trond Wingård på NRK Ytring. Uansett hva og hvem jeg jobber med i mitt virke er hverken Norges Brutto National produkt eller læringsmål for barnehagebarna mitt fokus. Læringsmål hos voksne som jobber med og for barn, det har større verdi.
Edit, 20.9.2014: Tematikken blusset opp igjen ette et par artikler i Aftenposten (se her og her) og innlegget “Bløffen om digital kompetanse “av Simen Tveitereid. Siden han velger å trekke min praksis inn som ett eksempel i sin artikkel, antar jeg derfor at artikkelen ikke kun er en kritikk eller skepsis til barns skjemtid versus utetid på privaten, men at det også handler om digitale verktøy i barnehagen.
Når det kommer til fokuset på digital kompetanse i barnehagen så jobber jeg mot de voksne, de voksnes digitale kompetanse bør være på et visst nivå. Fokuset i arbeidet med barna er kreativ bruk, skapende virksomhet lek og moro, forsåvidt den innfallsvinkelen jeg også har når voksne kurses. I en slik tilnærmingen får selvsagt barna erfaringer, de er med og bruker de digitale verktøyene. De er i starten i sin kompetanseutvikling og dannelsesprosess, digital eller analog.
Digital kompetanse hos de voksne
Etter mitt skjønn bør det handler om at jeg som barnehageansatt må ha en stor verktøykasse med mange verktøy, altså jeg skal ha kunnskap og ferdigheter knyttet til den rollen jeg skal fylle. Enten det er kunnskap om fugler, blomster, å tenne bål i snøføyka eller å lage digitale fortellinger sammen med barna. Som pedagogisk leder er det visse krav om å dokumentere deler av avdelingens virksomheten, til dette er digitale verktøy uunnværlig. Dokumentasjonen skal fortrinnsvis også brukes pedagogisk, altså mer enn at jeg bare produserer og arkiverer i en perm. Dette kan jeg løse på flere måter, bloggen til Myrertoppen barnehage er en måte.
Pedagogisk tilnærming
Barn er forskjellig, de har ulike interesser, ferdigheter og egenskaper. Som barnehageansatt skal jeg delta i lek. Jeg skal observere både lek, samspill og relasjoner. Jeg skal utfordre barna, støtte dem,inspirere dem, løfte dem, se dem og veilede dem. Vi skal favne alle, alle skal få skinne, alle skal bli sett. Da bruker jeg de verktøy som er tilgjengelig slik at jeg på best mulig måte kan bidra til det.
Noen barn er gode i å gå ski, tegne, klatre, brette origami eller spille fotball. Noen vil helst bare perle, da må vi motivere, inspirere og bidra til mangfold. Så er det noen barn som får vist seg frem ved å beherske enkelte spill, da kan de lære bort det til andre og være den som kan noe i den situasjonen. Vi ser utrolig variasjon når det kommer til barn og læring, og vet vi alltid hva barna lærer? Noen ganger er vi midt oppi det og ser i at enkelte barn knekker noen koder, de får den dypere forståelse. Vi ser også at barna har ulike strategier, f.eks i matte.
Når jeg bruker digitale verktøy med barna i barnehagen er mitt fokus at jeg som voksen bør ha visse kunnskaper, så bruker jeg mine ressurser sammen med barna. Alle voksne trenger ikke kunne alt like godt, men en del kunnskap om pedagogisk bruk må være til stede. Digitale verktøy er verktøy for å skape med, det påpekes også i artikkelen til Trond Wingård, selv om han ikke er særlig overbevist når det kommer til iPad i barnehagen. Jeg har jobbet med IKT i barnehgen i flere år, etter min erfaring og fra mitt ståsted har det verdi i et pedagogisk perspektiv. Samtidig har jeg forståelse for undring og bekymring rundt f.eks iPad i barnehagen da vi vet en del barnehager mangler fagkompetanse og nok folk på jobb. Desto viktigere er det med fokus på pedagogiske- og hensiktsmessige prosesser.
Pedagogisk bruk
Les mer på Myrertoppen barnehage, om IKT i barnehagen.
Eksempel på digitale muligheter: digitale fortellinger av forskjellig slag. Animasjon, foto fortellinger og barnas tegnede fortellinger. Apper og nettsider som oppslagsverk om fugl. App-tips, mer info se prosjektbloggen digital praksis i barnehagen.
Da vi fant larver i barnehagen, det ble et stort prosjekt blant annet med en egen larvekuvøse. Vi laget timelaps (film, bilde for bilde) av larver som pupper seg inn og så bryter ut fra kokongen som sommerfugl. Det er fantastiske muligheter i IKT, også spesialpedagogisk.
Digitale verktøy i barnehagen har sin plass og funksjon. Vi bedriver pedagogisk virksomhet. Er vi nok folk på jobb så har vi tid til mye gøy, spennende, lærerikt og utfordrende. Er vi underbemanner bidrar vi lell til at barn er trygge, blir sett og har det fint i barnehagen.
Barnehagene må ha tid til planlegging og kursing, da er vi fult i stand til å ta valgene om hva barnehagen skal inneholde. Justeringer blir gjort basert på barnegrupper, ulike kontekster og enkelt barn.
Spill i barnehagen
Kommersielle og kvalitetsmessig dårlige spill kan ha sin funksjon, det handler om de pedagogisk prosessene. Noen ganger kan enkelte spill bidra til å skape felles referanser og lek mellom barn som ikke hadde denne koblingen før. Andre ganger kan det være origami, strikking eller Ninjago. Spill er en del av barnas kultur, vi kan også bidra til at de får erfaringer med noen av de vakre og flotte spillene som finnes. Barn leker ut medieinntrykk. De kan spille i femten minutter for så å leke det ut i to dager.
For oss som jobber i barnehage er sosial utjevning også en faktor, enten det kommer til skiskoleerfaringer eller de som har iPad og de som ikke har iPad. Det handler også om begrensede erfaringsmuligheter, de som spiller masse hjemme for seg selv og aldri får de erfaringene det er å spille sammen. Det å dele, samarbeide og hjelpe. Det bidrar selvsagt de ansatte med i alle situasjoner i barnehagen, men enkelte barn som sliter med motivasjonen og evnen til å justere seg i disse samspillsituasjonen kan vise nye sider ved seg selv da det digitale motiverer i større grad, det kan gi overføringsverdi.
Når bok skal leses og vi er mange barn, er det flott å lese bok på iPad koblet til prosjektor. Da ser alle bildene mens vi leser. Men det er ikke synonymt med at vi dropper analoge bøker av den grunn.
Trackback/Tilbaketråkk