- Kommandoer og “programmering” i lek
Vi startet med å leke robot. Jeg gav barna kommandoer, “gå tre skritt bakover”, “to skritt fremover” osv. Så var det barnas tur, de kommanderte meg rundt i hele rommet mens de flirte og lo. Noen ganger ble kommandoene umulig, og da stoppet “roboten” opp. Da måtte de justere og forsøke på nytt. Kommando ble en lek og barna fikk en annen forståelse for begrepet. Deretter tok vi frem iPaden og appen Move The Turtle, en app jeg har avventet litt da det er for de eldste barna. Men nå er det vår, og fem-seksåringene gå inn i sine siste måneder i barnehagen. Så nå passer det å se litt på denne appen.
Over flere år nå har jeg sammen med barn tatt i bruk digitale verktøy i lek og læringssammenheng. Digitale verktøy gir oss en del er fantastiske muligheter, f.eks kreativt. I det siste har det vært fokus på at norske barn og ungdommer er på verdenstommen i bruk av digitale verktøy, men det er ikke det samme som at de er i verdenstoppen i digital kompetanse.
Jeg jobber i barnehage og er opptatt av lekens plass i barnehagen og voksenrollen. I mitt arbeid blir digitale verktøy, nettopp verktøy. Verktøy som gir oss flere strenger å spille på når det kommer til de barna som er i vår varetekt. Disse verktøyene bør være en del av mangfoldet i barnehagen. Enkelte barn får vist nye sider ved seg selv, da det er settingene med spill og teknologi som motiverer dem. Dette kan gi overføringsverdi inn i andre sammenhenger. Det er sosialt utjevnende at barnehagen har dette i tilbudet sitt, både for de som ikke har tilgang hjemme men også for de som har men som ikke erfarer hensiktsmessig bruk i en sosial kontekst. Digitale verktøy er fantastisk i sammenhenger der enkelte barn har større utfordringer en majoriteten, de gir mer motivasjon til å øve på oppgaver som barnet trenger men det åpner også opp for å kunne gjøre dette normalisert i en kontekst som alle barna har glede av og synes er gøy. Barnehager som har fokus på dette kan bidra til gode vaner, men det starter med oss voksne. At vi ser mulighetene det gir og tar innover oss at å jobbe med barn handler om å være her og nå, digitale verktøy er her og nå og det åpner oppfor nye muligheter.
Dette skal vi se mer på nå utover i mai hvor femårsklubben går inn i sin siste fase. TeknoTorsdag.
Digitale verktøy i barnehagen:
Flere strenger å spille på
Del av mangfoldet
Vise nye sider ved seg selv — Kan gi overføringsverdi
Sosialt utjevnende
Spesialpedagogisk bruk
Gode vaner
Starter hos den voksne
2 april var jeg på et møte initiert av Lær kidsa koding, det ble holdt i finn.no sine lokaler og initiativet kommer fra B.la Torgeir Andrew Waterhouse og Simen Sommerfeldt. Der var de inne på et program som heter Scratch, jeg har sett nærmere på det, det kan være artig å la barna være med å forme veien i spillet, figurene etc. men å bruke det krever mye voksen oppfølging. Så pass mye at jeg ser ikke helt at det blir like stas, da kan Move the turtle være mer enn nok. Men for eldre barn Scratch helt fantastisk.
Er det noen som synes dette er artig og ønsker mer info, å bidra eller at barna skal få mulighet til å lære mer: Sjekk ut Lær kidsa koding.
Trackback/Tilbaketråkk