Når barn spiller spill er det for de de synes det er gøy og de erfarer gleden ved å løse problemer og mestringen når de kommer på neste nivå eller åpner nye brett. De erfarer problemløsning i en nokså motiverende og lite frustrerende setting. Vi som jobber med barn observerer unger som daglig går løs på ulike utfordringer, det er ikke noe unikt i barnehage sammenheng. Men spill kan allikevel tilføre og åpne opp disse erfaringene også for barn som ikke er like begeistret for å prøve å feile. For barn som opplever det å ikke mestre som frustrerende og ugreit. I tillegg kan spill også gi utfordringer og nye muligheter til barn som synes dette er en fantastisk måte å leke på. Det kan trigger så mye når man er i god spillflyt.
I en spillsammenheng er noe av konseptet å prøve og feile, spilleren anser det som en del av leken og får de det ikke til er de ikke ukjente med å søke hjelp der de vet det er støtte å få. Ofte da hos andre barn, for vi voksne er ofte ikke like kjent med løsninger og muligheter i endel av spillene barna er opptatt av.
Jeg vil presentere en film med en liten problemløser HER og HER er hele filmen hvor barnet bruker ny kunnskap om reload- knappen til å leke med spillet på en ny måte.
Noen kopierer ved å se på andre og det kan gi økt forståelse. Men vi voksne kan ikke ta det for gitt, for av og til kopierer barna det de ser og automatisert prosessene. Enkelte lærer seg strukturene i spillet utenat. Men i prosessene hvor barna selv erfarer løsninger eller får støtte av andre barn eller voksne, så åpner det opp en lekende tilnærming til problemløsning.
Gode spillvaner, se HER
Trackback/Tilbaketråkk