Skjermbildene under er fra fagblogger jeg har opprettet, bloggen Myrertoppen barnehage opprettet, driftet og videreutviklet jeg fra 2010 ‑2018. I dette arbeidet har øvrig personals innhold og faglig utvikling knyttet til arbeid med dokumentasjon vært viktig det av utviklingen av bloggen. Den driftes videre av de gjenværende ansatte i barnehagen etter jeg sluttet i Myrertoppen januar 2018. Prosjektbloggen Norlandia barnehagen opprettet jeg i 2013 og det ble en delingsplattform i prosjektet “Digital praksis i Norlandia barnehagene, ett prosjekt jeg utarbeidet og jobbet med opp mot alle Norlandia sine barnehager. Innholdet er delt av deltagerne og igjen publisert av meg som prosjektleder, intensjonen var å skape en delingsarena for faglig utbytte og inspirasjon. Denne bloggen ble avsluttet i 2015, da prosjektet ble avsluttet.Jeg har jobbet som kurs-og foredragsholder knyttet til pedagogisk praksis siden 2010, her kan du lese mer om innhold og oppdragsgiverer. Knyttet til dette arbeidet har jeg utviklet en del støttemateriell, veiledningsfilmer og nettbaserte foredrag. Deler av dette innholdet krever passord.
Barnehagenes ansatte skal få kunnskaper, holdninger og erfaringer slik at deres digitale kompetanse øker. På den måten sikrer vi at alle barn i barnehager får erfaringer med hensiktsmessig bruk av digitale verktøy. Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen bør handle om kreativ bruk, innsikt i pedagogiske prosesser, IKT som verktøy i spesialpedagogikk, språkopplæring og andre læringsprosesser. Bildebruk, etikk, personvern, barnehagen i sosiale medier og tradisjonelle medier. Dokumentasjon og pedagogisk bruk av dokumentasjon.
Barnehagen må være bevisst hva de kommuniserer ut og åpner opp for av deling fra sin virksomhet, særlig dokumentasjon om barna. Fokus på de voksnes definisjonsmakt i dokumentasjonsarbeidet, personvernloven har sine begrensninger da barnehageansatte også har ansvar for at barnas integritet ivaretas.
Utgangspunktet for hensiktsmessig bruk er pedagogiske- og kreative prosesser. Slike prosesser kan være både vokseninitierte og/eller starte i barnegruppa. Digitale verktøy skaper nye muligheter i eksisterende praksis og kan starte unike prosesser som videreføres i mer tradisjonelle rammer. Fortellerglede, analoge og digitale bøker, skape egene bøker, lage filmer, aimasjon, digital skattejakt m.m.
Medieinntrykk kan påvirker leken- barnehagen kan da bidra til felles referanser om det er få av mange som ikke har de samme referansene. På samme måte som når vi f.eks leser Kardemommeby om mange har vært på teater i helgen og vi ser det påvirker leken. Spill, foto, lage film, tegninger, finne ut mer om det barna er interessert i og fordi det er gøy.
Sosial utjevning
Barnehagen har som mandat og være sosialt utjevnende. Det handler både om de barna som spiller aleine hjemme og det handler om de som ikke har tilgang. I barnehagen skal alle få erfare sosiale prosesser og kreativ bruk.
Pedagogisk oppfølging
Det er ikke gitt det er hensiktsmessige prosesser fordi barna tilsynelatende er fornøyde, de voksne må være tilstede, følge opp og vite hva som skjer. Derfor er det avgjørende at barnehagenes ansatte har profesjonsfaglig digital kompetanse.